piątek, 26 września 2014

chrup i lub!







Każdy ma swoje złe nawyki... żywieniowe. Mam i ja. Moją zgubą od zawsze jest uwielbienie do wieczornego chrupania. Nie mogę siedzieć, oglądać, pisać i nic nie jeść. W piątki zazwyczaj jest to niestety zestaw piwo (1/2 żeby nie było) i chipsy. Nie zjadam tego sama. Współtowarzyszem zawsze On - mONż. I tak siedzimy i chrupamy. A tyłek wiecie.. roooośnie! I wcale w cycki nie idzie ( w zasadzie nie musi, tam też już wystarczy) A, że matka raczej z tych co powinni nic nie jeść, żeby nie tyć, to ostatnio przerzuciliśmy się na suszone owoce. Morele, żurawina i orzechy nerkowca, suszona śliwka itepe. Chrupią i są zdrowe.








A oto kilka informacji wygrzebanych z czeluści internetu:
Żurawina
Szklanka soczystych jagód żurawiny dostarcza 3,2 g błonnika (tyle, ile duże jabłko), ma nawet 30 mg witaminy C, witaminę B1 i B2, sole mineralne: wapń, fosfor, miedź i jod, garbniki, taniny oraz kwas cytrynowy i jabłkowy.
Zapobiega wielu chorobom i wspomaga ich leczenie. Najczęściej żurawinę stosuje się przy kłopotach z pęcherzem ze względu na jej antybakteryjne właściwości. Żurawina hamuje przyleganie bakterii E.coli do ścian komórkowych dróg moczowych, ogranicza ich namnażanie i ułatwia wydalanie. Podobnie działa na bakterie odpowiadające za powstawanie wrzodów oraz na drobnoustroje wywołujące próchnicę, choroby dziąseł i przyzębia. Naukowcy przekonują, że regularne picie soku żurawinowego zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób układu krążenia.. Mają pozytywny wpływ na poziom dobrego cholesterolu, co obniża ryzyko zawałów serca. Przeciwutleniacze zawarte w żurawinie chronią też organizm przed uszkodzeniami wywołanymi działaniem wolnych rodników, zapobiegając niektórym nowotworom.
Owoce nerkowca
Nerkowce, podobnie jak inne orzechy zawierają duże ilości tłuszczu. Ale to nie znaczy, że są niezdrowe. Znaczna część tłuszczów znajdujących się w orzechach  nerkowca należy do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwas oleinowy posiada korzystny wpływ na funkcjonowanie układu  krążenia. Naukowcy  podkreślają, że orzechy nerkowca mają prozdrowotny wpływ  na funkcjonowanie serca i układu krążenie
Orzechy nerkowca stanowią także źródło miedzi – składnika mineralnego, którego niedobory mogą wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, w tym niedokrwistością, pękaniem naczyń krwionośnych, osteoporozą, podwyższonym poziomem tzw. złego cholesterolu, arytmiami, zwiększeniem podatności na infekcje.
Orzechy nerkowca stanowią także źródło magnezu – pierwiastka pełniącego ważną rolę w gospodarce wapniowej, regulującym odpowiednie napięcie mięśni, wpływającym  na kondycję psychiczną. Współcześnie modne jest stosowanie suplementów magnezu – tymczasem  rozwiązaniem o wiele korzystniejszym jest uwzględnienie w jadłospisie orzechów nerkowca (oraz innych orzechów, pestek i nasion).
Morela suszona
Morele suszone naturalnie (te ciemniejsze) suszone są bez użycia siarki (dwutlenek siarki pozwala zachować owocom dłużej ładny wygląd i kolor). Morele suszone w nieinwazyjny sposób, mają charakterystyczną, ciemną barwę i zachowują miękkość i soczystość. Są bogatym źródłem beta-karotenu, czyli prowitaminy A, która przyspiesza regenerację naskórka i sprawia, że skóra twarzy dłużej utrzymuje wodę i uodparnia się na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych.  To doskonały przeciwutleniacz, chroniący nas przed działaniem wolnych rodników odpowiedzialnych za wiele chorób cywilizacyjnych oraz przyspieszających procesy starzenia. Poza rekordową ilością beta karotenu suszone morele bogate są w potas, który reguluje ciśnienie krwi i pracę nerek, a także w żelazo, wapń, fosfor, potas oraz błonnik, dlatego wspomagają przemianę materii. Ich jedzenie pomaga zapobiegać anemii. Co ważne dla osób aktywnych – zjedzenie kilku moreli po treningu przywróci równowagę kwasowo-zasadotwórczą w organizmie.


 






Ważne!
Suszone owoce są dość kaloryczne. Wynika to z faktu, że zawierają dużo mniej wody (15 - 30%) niż świeże (ok. 90%), duża dawka kalorii skoncentrowana jest w niewielkiej ilości owocu. A ponieważ suszone owoce są bardzo smaczne,  łatwo można się zapomnieć i zwyczajnie zjeść za dużo!
 Należy też wspomnieć, że większość suszonych owoców (wyłączając daktyle i rodzynki) ma niski indeks glikemiczny. Dzięki temu są bardziej sycące.

Tak jak we wszystkim trzeba zachować umiar. Na pewno lepsza suszona śliwka niż chips, czy solony orzeszek!








A Wy macie jakieś swoje ulubione przekąski i czy są one zdrowe czy raczej grzeszycie podjadając?




4 komentarze :

  1. Ja też uwielbiam w weekend zasiąść przy dobrym piwku i czymś do chrupania. Uwielbiam popcorn, chipsy, orzeszki ziemne :P w ciąży zgubiły mnie Michałki, bo ciągle je jadłam i po porodzie mam 4 kg na plusie i za boga zgubić nie mogę :)
    Ostatnio jednak przerzuciłam się na piwo pszeniczne i powiem Ci, że rewelacja. Przez to, że jest mętne, zapycha żołądek i człowiek nie ma chęci nic podjadać, a jak wiadomo samo piwo w sobie nie tuczy tylko właśnie te wszystkie przekąski, które są do niego konsumowane :)
    Kiedyś zrobiłam sobie takie eksperyment....przez 10 dni ostatni posiłek jadłam o godzinie 18, a jak zassało mnie około 20-21 piłam pszeniczne piwo. Nie musiałam pić całego, wystarczyła szklanka. Po tych 10 dniach schudłam 2 kg :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to musimy się na pszeniczne przerzucić :) Z tymi posiłkami do 18 to ciężko u nas. Obiad jemy o 17, więc w sumie nic więcej już jeść nie powinniśmy, ale co zrobić jak się chce no!

      Usuń
  2. eh no ja niestety jestem straszny łasuch i uwielbiam słodycze :D Walczę z tym nawykiem, ale nie zawsze jest łatwo. Jak już urodzę to przy dziecku, będzie motywacja do zmiany nawyków żywieniowych :P Przynajmniej mam taka nadzieję :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Przy dziecku, przynajmniej u nas nawyki żywieniowe uległy zmianie. Jemy zdrowiej, to na pewno! Ale w ciąży jadłam jeszcze zdrowiej! Chipsy były zakazane i wszelkiego rodzaju takie używki :)

      Usuń

Dziękuję serdecznie za każdy pozostawiony komentarz. Jeśli nie masz konta Google, wybierz NAZWA/ADRES URL, pierwszą lukę uzupełnij swoim imieniem, drugą zostaw pustą.